Aarding voor uw veiligheid

Aarding voorkomt dat een defect apparaat onder stroom komt te staan. Het is daarom voor uw veiligheid belangrijk dat de aarding voor en na de meter(s) in orde zijn. Lees hieronder hoe aarding werkt en hoe u de werking kunt laten controleren.

Aarding van een aansluiting

Hoe werkt aarding?

Aarding zorgt ervoor dat de stroom van een defect elektrisch apparaat via een aardleiding de grond invloeit. De zekering in uw meterkast  gaat kapot of uw aardlekschakelaar schakelt automatisch de stroom uit. Geaarde stopcontacten zijn verplicht in vochtige ruimtes zoals badkamers en keukens. Een bad, douche en andere metalen delen zoals radiatoren en waterleidingen horen gekoppeld te zijn aan de aarde. Bij aanleg van een woning of pand zorgt een erkend installateur dat de installatie op de juiste manier is geaard.

Soorten aarding

Er zijn 4 manieren van aarding van de elektrische installatie.

  • De aardleiding van de elektrische installatie is aangesloten op een aardelektrode in de grond. Deze staat via een draad in verbinding met de elektrische installatie in uw meterkast. Is er een apparaat kapot? Dan wordt de stroom via de aardelektrode de grond in geleid.

  • De aardleiding in een bedrijfspand of woning is doorverbonden met die van het collectieve aardnet. Dit aardnet bestaat uit een aardleiding die vlakbij uw pand en/of woning is gelegd door het energiebedrijf.

  • In sommige gebieden bieden wij de aarding aan. De aardleiding in de woning is dan verbonden met de aardingsvoorziening van ons elektriciteitsnet. Voor uw veiligheid controleren we steekproefsgewijs of de aansluitingen naar de meter(s) in uw meterkast geaard zijn. U ontvangt een brief van ons waarin staat wanneer onze monteur deze controle in uw meterkast komt doen.

  • Vroeger werd de aarding van woningen en bedrijfspanden vaak op de waterleiding aangesloten. Met de komst van kunststof waterleidingen kan dat niet meer. Wordt de (metalen) waterleiding in uw straat of wijk vervangen door een kunststof waterleiding? Dan moet u als eigenaar van het pand zelf zorgen voor een veilige aardingsvoorziening. U ontvangt voordat we de waterleiding vervangen een brief van ons. En we vragen  u om een bevestiging dat u de aardingsvoorziening heeft laten controleren door een erkend installateur.

Aarding controleren

Twijfelt u of de aarding in uw woning in orde is? Laat dan een erkend installateur  dit controleren. Situaties om uw aarding te checken: 

  • Verhuizing naar een nieuwe woning of bedrijfspand.
  • Bij verbouwing van uw woning of bedrijfspand.
  • Zodra uw elektrische installatie aangepast is.
  • Als de laatste controle ongeveer 10 jaar geleden is.
  • Als u vermoedt dat de waterleiding van kunststof is.

Veelgestelde vragen

  • Dat kan. Voor werkzaamheden of controle aan een aansluiting, ontvangt u eerst een brief van ons. Het kan ook zijn dat er een afspraak met uw buren is gemaakt, maar dat ze afwezig zijn. Dan vraagt de monteur om de controle eventueel bij u te doen. Alle aarding in een wijk is namelijk vaak in dezelfde periode aangelegd.

    Vraag gerust om een legitimatiebewijs.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • U kunt zelf testen of uw aardlekschakelaar goed werkt. Heeft u een huurwoning? Neem dan eerst contact op met uw verhuurder.

    1. Controleer de aardlekschakelaar
    2. Druk de testknop (T of Test) in.
    3. Hiermee schakelt de elektrische installatie uit.
    4. Schakelt de installatie niet uit? Maak dan een afspraak met een erkend installateur.
    5. Als u de schakelaar weer inschakelt, moet alles weer normaal werken.

    Laat overige controles door een erkend installateur doen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • We zijn samen verantwoordelijk voor een veilige aarding: 

    • Enexis Netbeheer voor het gas- en elektriciteitsnet onder de grond en de elektrische aansluiting naar uw meterkast. Dus alles tot en met de meter(s).
    • U of de eigenaar van het pand voor de aarding van de installatie, groepenkast, bedrading en aangesloten apparaten. Dus alles na de meter(s).
    • Het waterbedrijf  in uw regio is verantwoordelijk voor de watermeter.
    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Als er iets mis is in ons energienet of met de elektriciteitsaansluiting, dan repareren we dit kosteloos. Zien wij in onze meting dat er een probleem is met uw installatie, groepenkast of bedrading? Dan geven we dit aan en adviseren we u een erkend installateur  te laten komen om het te herstellen. Deze kosten betaalt u. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Twijfelt u over de veiligheid van de aansluiting in uw meterkast? Stuur dan een foto van de aansluiting naar onze Klantenservice. Vermeld hierbij uw naam, adresgegevens en korte omschrijving van uw vraag.

    Heeft dit antwoord u geholpen?