Storing uitlezen slimme meter

Laat de app van uw energieleverancier en/of energieverbruiksmanager geen actueel verbruik meer zien? Of heeft u een brief ontvangen van uw energieleverancier waarin staat dat u uw meterstanden moet doorgeven? Dan is er een storing bij het uitlezen van uw slimme meter. Wij vertellen u wat de storing inhoudt, hoe wij het oplossen en wat u zelf kunt doen.

Slimme meter in meterkast

Wat houdt de storing bij het uitlezen van de slimme meter in?

Een storing bij het uitlezen van de slimme meter kan verschillende oorzaken hebben. De grootste op dit moment is de overstap op nieuwe software om de slimme meter uit te lezen. Hierdoor zijn meer storingen ontstaan. We zijn hard aan het werk om deze op te lossen. De storing heeft alleen te maken met het uitlezen op afstand. In de tussentijd wordt uw verbruik juist gemeten en is uw meterstand beschikbaar op het display van de slimme meter. Uw energieleverancier vraagt u daarom mogelijk om uw meterstanden door te geven. De energieleverancier en wij krijgen automatisch een melding van de storing. U hoeft hiervoor niets te doen.

Slimme meter zijkant

Wij onderzoeken de storing

Het is erg vervelend wanneer u last heeft van een storing in de slimme meter. Soms is oplossen helaas niet altijd mogelijk.

De storing is door ons op te lossen

  • In veel gevallen krijgen we automatisch melding van de storing. Door middel van een update of andere handeling, lossen we de storing op afstand op. Houd er rekening mee dat het oplossen door eerdere stabiliteitsproblemen lang kan duren. Er hoeft geen monteur langs te komen en de meter zal weer de juiste meterstanden doorgeven aan de energieleverancier. Controleer regelmatig uw app en/of verbruiksmanager om te zien of deze weer het juiste verbruik laat zien. U krijgt geen melding als de storing is opgelost.
  • Kan de storing niet op afstand worden opgelost en zijn er bij ons geen gegevens bekend over zaken die het signaal kunnen verstoren? Dan gaat hier om een complexe storing. Het is nodig dat er een monteur bij u langskomt om de storing op te lossen. U ontvangt hierover altijd een brief van ons met een afspraakvoorstel. Bellen is hiervoor niet nodig.

De storing is helaas niet door ons op te lossen
De slimme meter werkt met een netwerkkaart die op dezelfde manier contact maakt met een zendmast als uw telefoon. Het kan voorkomen dat de slimme meter geen contact maakt met de zendmast. Verbindingsproblemen hebben verschillende oorzaken:

  • Het kan zijn dat er signaalverstorende apparaten, zoals een modem of router, in de buurt van de slimme meter staan. Deze kunt u beter buiten de meterkast plaatsen.
  • Soms kunnen bouwmaterialen die gebruikt zijn in uw huis het signaal verstoren. Denk hierbij aan isolatiemateriaal

Is er eerder een storing gemeld op uw adres en hebben we verbindingsproblemen vastgesteld, dan kunnen wij de storing helaas niet oplossen, ook niet met een bezoek van een monteur.

Direct weer inzicht in uw verbruik

Wilt u direct inzicht in uw energieverbruik via een app tijdens de storing? Er is een klein apparaatje te koop dat u eenvoudig aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende online aanbieders (wij verkopen deze niet). Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. Dit is alleen voor uzelf. De dongle maakt geen verbinding met onze systemen en/of die van de energieleverancier. U moet dus dan nog wel uw meterstanden doorgeven aan de energieleverancier als deze ernaar vraagt. 

Veelgestelde vragen over de slimmemeterstoring

  • Zodra de storing is opgelost ziet u de actuele meterstanden in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Controleer deze dus regelmatig. 

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Wij kunnen u helaas niet vertellen wanneer de storing is opgelost. Zodra de storing is opgelost ziet u de actuele meterstanden in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Controleer deze dus regelmatig.

    Goed om te weten

    De meterstanden van uw gas- en/of elektriciteitsmeter die u ziet op het display zijn goed. Alleen kan de energieleverancier de standen nu niet op afstand bekijken.

    Direct weer inzicht in uw verbruik

    Wilt u direct inzicht in uw energieverbruik via een app tijdens de storing? Er is een klein apparaatje te koop dat u eenvoudig aansluit op de slimme meter. Dit heet een P1-dongle. U vindt deze bij verschillende online aanbieders (wij verkopen deze niet). Via een bijbehorende app ziet u meteen weer uw verbruiksgegevens. Dit is alleen voor uzelf. De dongle maakt geen verbinding met onze systemen en/of die van de energieleverancier. U moet nog wel uw meterstanden doorgeven aan de energieleverancier als deze ernaar vraagt.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Uw slimme meter meet gewoon uw totale energieverbruik. Alleen worden uw meterstanden op dit moment door de storing niet doorgegeven in de app en de verbruiksmanager. Uw meterstanden worden ook niet doorgegeven aan uw energieleverancier. Het kan zijn dat zij de meterstanden bij u opvragen.

    Heeft dit antwoord u geholpen?
  • Het kan zijn dat u door een storing geen actuele meterstanden ziet in de app van uw energieleverancier of verbruiksmanager. Ook kan de slimme meter uitstaan voor het uitlezen van de meterstanden. Dit kunt u zelf controleren op het display van de elektriciteitsmeter. Hoe u dit ziet, vindt u in de handleiding. Staat uw meter uit en wilt u deze aanzetten zodat uw energieleverancier automatisch uw meterstanden krijgt? Neem dan contact op met onze klantenservice.

    Goed om te weten

    De meterstanden van uw gas- en/of elektriciteitsmeter die u ziet op het display zijn goed. Alleen kan de energieleverancier de standen nu niet op afstand bekijken.

     

    Heeft dit antwoord u geholpen?

Andere problemen met de slimme meter?